De vill öka kärleken i världen

Hållbarhet på flera nivåer – mot omvärlden, kunderna och medarbetarna – det är digitalbyrån Rebel & Birds filosofi. Varje månad skänker de 500 kronor per anställd till ett välgörande ändamål.
– Vi vill öka kärleken i världen, på många olika sätt, säger Josefine Granding Larsson, operativ chef.

Det är nu fem och ett halvt år sedan digitalbyrån Rebel & Bird grundades. Redan från start tog de initiativet att varje månad skänka 500 kronor per medarbetare till ett välgörande ändamål.
– Vi köper ekologisk mat och rättvisemärkt kaffe och är medvetna om vår miljöpåverkan när vi skall köpa in saker eller renovera någonting. Vi vill helt enkelt bidra mer konkret än att enbart ge en klumpsumma till en organisation en gång om året, säger Josefine Granding Larsson.

Byrån jobbar med digital service-design och användarupplevelser för att hjälpa företag att växa. Sammanlagt är de ett team på 15 personer och i augusti var det en av medarbetarna som lyfte Hungerprojektet som förslag för månadens välgörenhetsorganisation.
– I vår interna chattkanal skrev en anställd om Hungerprojektet och kopierade ett citat från Hungerprojektets program. Det fick många tummar upp, säger Josefine Granding Larsson.

Josefine Granding Larsson upplever att företagets hållbarhetsengagemang har en betydande påverkan på arbetsklimatet. Inte minst för att de jobbar med hållbarhet på flera nivåer; mot omvärlden, kunderna och medarbetarna. De ser flexibilitet och minskad övertid som viktiga ledstjärnor.
– Livet är mer än bara jobbet. Det är ingen produkt vi säljer utan vi säljer våra medarbetares kunskaper. Om man mår bra så jobbar man bättre, så vi vill förenkla livet för våra anställda, säger Josefine Granding Larsson.

 

Skriv en kommentar